Zelf aan je motor sleutelen – De 10 beste tools

Inhoudsopgave

Wil jij zelf aan je motor sleutelen?

Motorrijden is een leuke maar soms ook kostelijke hobby, zou het niet fijn zijn als je zelf aan je motor kon sleutelen om zo die dure werkuren van de dealer te vermijden? In deze blog bespreken we de basis gereedschappen die je nodig hebt om zelf aan je motor te werken. Nog geen ervaring met sleutelen? Geen probleem, op deze website vindt je veel handige tutorials over hoe jij zelf je motor onderhoud kan doen.

Onderdelen zijn vaak ook nog eens veel goedkoper als je ze zelf online besteld. Dubbel winst dus, zo verdient een goede set gereedschap zichzelf al snel terug! 

Gereedschapkoffer

Iedere handige Harry droomt wel van een compleet ingerichte werkplaats met een wand vol Snap-On tools, maar om zelf aan je motorfiets te sleutel kun je met een basis gereedschapkoffer al perfect uit de voeten. 

Voordeel is dat je die ook kan meenemen als je eens een circuitdag doet of met de motor op de aanhanger op reis gaat. Ik heb altijd een gereedschapskoffer in mijn bus zitten en die heeft me nog nooit in de steek gelaten.

Wat heeft een goede gereedschapskoffer in huis:

  • Steek/ring sleutels van 8mm tot 22mm
  • Kwalitatieve schroevendraaiers, sleuf en kruis
  • Een setje Inbussleutels 
  • Een ½ inch ratel/doppen set voor het zwaardere werk.
  • En een ⅜ inch ratel/doppenset voor het fijnere werk.
  • Een bitset met inbus en Torx
  • Een set tangen: combinatietang, zijkniptang en eventueel puntbektang
  • Een hamer willen we liefst zo min mogelijk gebruiken, heb je er toch een nodig gebruik dan een kunststof hamer.

Een gereedschapskoffer hoeft geen fortuin te kosten, maar ga hierbij ook niet voor de goedkoopste want dan kan de kwaliteit echt tegenvallen. Je wil niet dat je bijvoorbeeld een inbusbout dol draait omdat je bespaart hebt op je motor gereedschap. 

Een goede gereedschapskoffer is iets waar je jaren- zo niet heel je leven plezier van kan hebben.

Gereedschapskoffer voor motors

gereedschapskoffer motor
Zeer kwalitatieve en uitgebreide gereedschapskoffer van Datona

Paddockstands

Of je nu je olie ververst of een bandenwissel uitvoert, een paddockstand maakt het werk veel gemakkelijker. Motorfiets paddockstands zijn er in verschillende uitvoeringen:

  • De achterste paddockstand om het achterwiel los van de grond te zetten, dit is sowieso de basis om stabiel aan je motor te kunnen werken.
  • De voorste paddockstand: om het voorwiel los te zetten, vrijwel altijd gebruikt in combinatie met de achterste paddockstand.
  • Een center paddockstand die beide wielen tegelijk van de grond zet, meestal staat deze ook nog op wieltjes waardoor je de motor nog kan verplaatsen. Handig als je weinig plaats hebt.
  • En er bestaan ook nog motorliften die je onder het frame plaatst en ook zo heel de motor van de grond lift, dit wordt vaak gebruikt met choppers.

Let bij aanschaf van een paddockstand goed op de achterbrug van je motor, zitten hier bobbins in, of schroefdraad voor bobbins dan kies je voor een paddockstand met haken. Dit is de meest stabiele uitvoering en snel op te zetten.
Is je motor wat ouder en is er geen optie voor bobbins dan kies je voor een paddockstand met universele lepels. Heb je een motor met een enkelzijdige wielophanging dan kies je voor een enkelzijdige paddockstand.

De voordeligste oplossing is een set met een voor- en achter paddockstand.

Paddockstand Datona.nl

paddockstands datona
Lichtgewicht set paddockstands van Datona.nl

Compressor

In een beetje werkplaats mag een compressor niet ontbreken, je gebruikt hem uiteraard om de banden op te pompen maar ook voor andere klussen kan hij van pas komen. Denk daarbij aan het vervangen van je handvatten of het ontluchten van je remmen.

Compressor AirPress

compressor
24L compressor, ideaal voor beginnende sleutelaar

Motor ketting gereedschap

Een nieuwe motorketting en tandwielen set is meestal een dure klus wanneer je dit bij de dealer laat doen. Vaak denken motorrijders dat dit een zeer moeilijke klus is die duur gereedschap vereist. Maar er bestaan goedkope tools om dit makkelijk en snel zelf te doen.

Zo heeft Afam een gereedschap ontwikkeld van nog geen €30,- waarmee zelf de ketting klinken kinderspel wordt. De kettingpons- en klinkset is geschikt voor het aandrukken van klinkschakels en alle sluitplaatjes van een sluitschakel met clip. Dankzij het buitengewoon slimme ontwerp van deze ‘chain riveter’ is de speling van het aangedrukte sluitplaatje altijd optimaal.

Deze tool werkt met kettingen van AFAM, maar ook andere merken die gebruik maken van een holle as.

AFAM motor ketting tool

motor ketting gereedschap
Makkelijk zelf een motorketting klinken met deze tool

Slagmoersleutel

Wanneer je het voorste tandwiel van je motor wil losmaken heb je een slagmoersleutel nodig. Motorgarages gebruiken hiervoor een pneumatische slagmoersleutel maar daarvoor heb je al een zware compressor nodig. Gelukkig bestaan er ook elektrische slagmoersleutels die toch voldoende kracht genereren voor het losmaken van strak vastzittende moeren of bouten. De slagmoersleutel hieronder heeft een aandraaimoment (max. koppel) van 450 Nm (Newtonmeter) en daarmee is deze elektrische slagmoersleutel krachtig genoeg voor de meeste klussen.

Elektrische slagmoersleutel

elektrische slagmoersleutel
Maak snel vastzittende bouten en moeren los met deze slagmoersleutel met 450Nm koppel

Momentsleutel

Een momentsleutel is een (ratel-)sleutel waarmee je bouten en moeren kan aandraaien met een vooraf ingestelde kracht (ook wel moment genoemd) uitgedrukt in Newton meter (Nm). Wanneer de ingestelde kracht bereikt is zal de sleutel klikken of een knik geven en dien je te stoppen met vastdraaien.

Vanaf de fabriek wordt iedere bout of moer aangedraaid op een bepaald aantal Nm, hoewel dit niet voor ieder onderdeel even belangrijk is zijn er wel bepaalde onderdelen die je echt op moment moet vastzetten. Denk hierbij vooral aan motorblok onderdelen en bouten en moeren waar gelagerde onderdelen mee vastzitten zoals de wielmoeren.

Momentsleutels bestaan in soorten en maten, zowel analoog als digitaal. Over het algemeen is een normale analoge momentsleutel met een bereik van 20Nm tot 120Nm meer als voldoende voor onderhoud aan je motorfiets.

Tip: Een momentsleutel moet na gebruik op “nul” gezet worden. Dat voorkomt dat de inwendige veer uitrekt en zo de kalibratie van de sleutel verloopt.

Momentsleutel 20Nm – 120Nm

momentsleutel
Zet alles vast op het juiste moment met deze momentsleutel van Datona

Oliewissel

Als je zelf je motorolie van je motor wil wisselen heb je naast een paddockstand en gereedschapskoffer in veel gevallen ook nog een oliefiltersleutel nodig. Deze dient om, zoals de naam al verraadt, het oliefilter los te maken. Met behulp van een universele oliefiltersleutel met klemband, vervang je probleemloos elke oliefilter die niet in het carter verzonken is. Dankzij de draaiknop stel je het instrument eenvoudig in van diameter 60 mm tot diameter 105 mm.

Ik vervang originele oliefilters altijd door een K&N exemplaar, daar zit van boven een moer op gelast zodat je ze makkelijk kan monteren en demonteren met een 13mm sleutel.

Tip: zet een oliefilter nooit te vast en smeer de o-ring van het nieuwe filter in met een laagje olie, zo draai de o-ring niet kapot en komt hij de volgende keer makkelijker los.

Ook het gebruik van een goede olie opvangbak is aan te raden bij een oliewissel van je motorfiets. Geen last van olie over de vloer en opspattende olie wanneer je oliefilter er in valt.

Motor olie opvangbak

Universele oliefilter sleutel

oliefiltersleutel
Uitwendige oliefilters maak je makkelijk los met deze universele oliefilter sleutel

Multimeter

Elektrische storingen van je motor uitmeten is helemaal niet zo moeilijk, maar je hebt er wel een multimeter nodig. Voor de meeste klussen is een simpel exemplaar voldoende. De belangrijkste opties zijn het meten van Voltage in gelijk- en wisselspanning, weerstand meten (Ohm) en Ampere’s. Zo kun je snel de accuspanning meten,, vaststellen of de spanningsregelaar nog goed is of andere storingen uitmeten.

Multimeter

multimeter motor
Basic multimeter voor het uitmeten van storingen

Werkplaatshandboek

De laatste in de lijst is niet echt een gereedschap, maar wel een handige tool wanneer je zelf aan je motor wil sleutelen. En dat is een werkplaatshandboek. Hierin vindt je gedetailleerde stap voor stap beschrijvingen over iedere herstelling die je maar kan doen. Naast duidelijke tekeningen en foto’s van ieder onderdeel en je vindt er ook de juiste aandraaimomenten voor ieder boutje en moertje.

Voor veel motorfietsen zijn er werkplaatshandboeken verkrijgbaar van Haynes, dit merk maakt al werkplaatshandboek sinds 1960 en heeft een goede reputatie. Voor sommige merken, zoals KTM kun je de officiële werkplaatshandboeken tegen betaling downloaden. Dit zijn dan dezelfde als de dealer gebruikt.

Haynes werkplaatshandboeken

haynes werkplaatshandboek
Grote selectie werkplaatshandboeken bij NR1motor.nl

Conclusie

Met de basis gereedschappen besproken in dit artikel kun je al perfect uit de voeten als beginnende motor sleutelaar. En met uurtarieven van motorzaken die variëren tussen de € 75,- en € 100,- per uur heb je dat gereedschap al snel terugverdiend! 

Bekijk ook even onze lijst van beste motor webshops voor het bestellen van al je motoronderdelen.

Vond je dit artikel interessant? Of ontbreekt er nog gereedschap op deze lijst? Laat het dan weten in de commentaren hieronder.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *